Saturday 25 October 2014

TOKOH ARCA TEMPATAN

Artist’s Biodata
Name: Raja Shahriman Bin Raja Aziddin.

Date of Birth: 17 Nov 1967, Kuala Kangsar, Perak.
Qualification

Diploma in Art & Design (Fine Art), Universiti Teknologi Mara
(Majoring in sculpture).

ANTARA KARYA BELIAU :
       SERPIHAN GAZA 2008
API BAYANGAN & KEMENYAN 5. (78 x 47 x 36 CM)
 Raja Shahriman Bin Raza Aziddin - Semangat Besi 32 (the Spirit Of The Iron)
SEMANGAT BESI 32  (67 x 45 x 74 CM)

SYED AHMAD JAMAL
    Syed Ahmad Jamal dilahirkan pada 19 September 1929 di Bandar Maharani, Muar, Johor. Beliau mendapat pendidikan awal di Sekolah Tambatan Rendah, Johor Bahru dari tahun 1936 hingga 1938. Kemudian melanjutkan pelajaran di Sekolah Tambatan Tinggi pada tahun 1939, Sekolah Inggeris Ngee Heng pada tahun 1940, Sekolah Inggeris Bukit Zaharah dan Seterusnya English College (sekarang Maktab Sultan Abu Bakar) Johor Bahru hingga tahun 1949. Beliau kemudian meneruskan pelajaran di Birmingham School of Architecture pada tahun 1950. Pada tahun 1951 hingga 1955, beliau melanjutkan pelajaran di Chelsea School Art, London.
   Sekembali dari England, beliau bertugas sebagai guru di High School, Batu Pahat, Johor dari tahun 1956 hingga 1957. Pada tahun 1957 beliau bertugas sebagai Pensyarah di Maktab Perguruan  Harian, Kuala Lumpur (sekarang Maktab Seri Kota). Pada tahun 1958 hingga 1959 beliau bertugas di Malayan Teacher’s College, Kirkby, Lanc., England. Pada tahun 1963 hingga 1964 beliau mengikuti pengajian seni arca di School of Art Institute, Chicago, Illinois, Amerika Syarikat. Kemudian dia dilantik sebagai Pengetua Maktab Perguruan Ilmu Khas di Cheras pada tahun 1964.
   Beliau melanjutkan pelajaran ke peringkat Sarjana Sejarah Seni di University of Hawaii, Honolulu pada tahun 1973. Pada 1974, dia mengikuti pengajian Falsafah Seni Islam di Harvard University, Cambridge, Amerika Syarikat. Sekembalinya ke tanah air, beliau bertugas di Muzium Seni Asia, Universiti Malaya dan kemudianya dilantik sebagai Pengarah Pusat Kebudayaan, Univerisiti Malaya pada tahun 1979. Beliau dilantik sebagai Pengarah Balai Seni Visual Negara pda tahun 1983 hingga 1991.
   Syed Ahmad Jamal telah menerima pelbagai anugerah: Ahli Mangku Negara(1969); Kesatria Mangku Negara (1983); Asean Cultural Award – Visual Art (1987) dan pada 1995, dia dianugerahkan Anugerah Seni Negara. Dia dianugerah Panglima Jasa Negara pada 1996.
   Selain melukis dan menyertai pelbagai pameran berkumpulan dan solo, Syed Ahmad Jamal telah menerbitkan buku-buku kesenian yang penting. Antaranya Rupa dan Jiwa (Kuala Lumpur : Dewan Bahasa dan Pustaka.1992); Kunang-Kunang : Kenang-kenangan Syed Ahmad Jamal Seniman Negara (Kuala Lumpur : Dewan Bahasa dan Pustaka 1999) serta banyak catalog pameran yang menjadi sumber rujukan bidang seni lukis di Negara ini.
    Pada 30 Julai 2011, beliau meninggal dunia pada usia 82 tahun di rumahnya di GombakSelangor. Beliau meninggalkan isterinya Datin Hamidah Mohd Noor dan dua anak lelaki. Jenazah di Tanah Perkuburan Islam Kampung Pusu, Gombak
ANTARA KARYA BELIAU :
Contoh arca abstrak 'Perhubungan', oleh Syed Ahmad Jamal, 1964, bahan : kayu


NONE

 "Puncak Purnama" (1986) 


ANTHONY LAU

  Lahir pada 1933 di Johor Bahru,menerima pendidikan seni di Brighton College of Art, Sussex, England pada1957 dan Indiana. University di Bloomington, Amerika Syarikat pada1968.Mempengaruhi pelukis-pelukis mudadan guru-guru seni lukis lewat 1950-andengan konsep-konsep yang terbaru. Sumbangan utama beliau kepadakegiatan seni ialah dalam bidang arca,lebih dikenalsebagai seorang pengarca.Ahli Friday Art Group dengan Syed Ahmad Jamal dan Jolly KohMempunyai sikap kukuh terhadapbahan dan ciri konvensional seni arca.   


ANTARA KARYA BELIAU :


"Rimba"
Tahun : 1967
Media: Arca besi
Tema : Rimba  Peniruan alam
Gaya : Serpihan batang besi berbagai ukuran mencetuskan imej rimba yang  tandus. Susunanbatang besi yang tinggi rendah, jarang dan padat,menimbulkan kesan tembus cahaya, sertatimbulan garis yang berbeza-beza.
Nilai : Menunjukkan keindahan alam, peka kepada ciri-ciri perhubungan antara dahan,batang, dan ranting tumbuhan. Menonjolkan mesej kepentingan memelihara alam sekitar.  

TOKOH-TOKOH ARCA LUAR NEGARA :
Michelangelo
MICHELANGELO
Michelangelo di Lodovico Buonarroti Simoni,commonly known as Michelangelo,was an Italian sculptor,painter,architect,poet,and engineer of theHigh Renaissance who exerted an unparalleled influence on the development of western art.
Wikipedia :
  • Born : March 6, 1475, Caprese Michelangelo, Italy
  • Died : February 18, 1564, Rome, Italy
  • Burried : Basilica of Santa Croce, Florence, Italy
  • Structures : St. Peter's Basilica, Capitoline Museums.
  • Periods : Italian Renaissance, High Renaissance, The Renaissance.
ANTARA KARYA BELIAU :


        The beautiful marble sculpture of the Virgin Mary and Child by Michelangelo .
HENRY MOORE
Henry Spencer Moore (30 Juli 1898 - 31 Agustus 1986) merupakan seorang seniman berkebangsaan Inggris. Henry Moore merupakan salah satu seniman patung paling terkenal pada abad ke-20. Moore memutuskan untuk menjadi pematung pada usia 11 tahun setelah ia mendengar cerita tentang seniman patung terkenal It,alia Michaelangelo. Dalam era Perang Dunia I, Moore bergabung dalam militer dan setelah itu beliau mendapat biasiswa pada sekolah seni Royal College of Art di London. Awalnya, karya-karya Moore dianggap buruk oleh gurunya kerana menggabung-gabungkan unsur seni patung Mesir, Oseania, Afrika, dan lain-lain. Setelah lulus dari sekolah seni, ia memulai kariernya sebagai pematung dan sedikit demi sedikit akhirnya karya-karyanya mendapat penghargaan. Pada tahun 1946, karyanya mendapat pengiktirafan dari Museum of Modern Art dan pada tahun 1948 dia memenangkan hadiah utama untuk karya seni patung pada festival seni Venice Biennale ke-24. Sejak itu, reputasi Moore meningkat dan karya-karyanya banyak mendapat sambutan masyarakat. Karya-karya utama Henry Moore diantaranya patung yang dipajang di markas UNESCO di Paris, di Lincoln Center di New York, dan diUniversity of Chicago. Henry Moore meninggal dunia tahun 1986.
ANTARA KARYA BELIAU :
Henry Moore Reclining Figure, 1936

Reclining Figure at Yorkshire sculptor park.
Reclining Figure at Yorkshire sculptor park.

Moore's bronze Draped Reclining Woman 1957-58 ("Die Liegende") 
ALBERTO GIACOMETRI
  • Alberto Giacometti 
  • Sculptor
  • Alberto Giacometti was a Swiss sculptor,painter,draughtsman and printmaker. He was born in the canton Graubunden's southerly alpine valley Val Bregahlia,as the eldest of four children to Giovanmi
  • Born : October 10,1901,Borgonovo, Switzzerland
  • Died : January 11, 1966, Chur, Switzerland
  • Parents : Giovanni Giacometti
  • Siblings : Diego Giacometti,Bruno Giacometti
  • Periods : Expressionism, Surealism, Cubism, Formalism, Modern Art

ANTARA KARYA BELIAU :

                 

Le chien, 1951
Bronze, 46 x 98 x 15 CM

                      


Nose 1947, cast 1965












No comments:

Post a Comment